3 juli 2013

Dansk Export

En gammal klassiker heter Dansk Export.
En tomatsort som funkar både som växthustomat och frilandstomat
Med mycket olika resultat.

Som växthustomat för hobbybruk, som jag använt den sorten, så var den en vanlig standardsort.
Och smakade därefter.
Som frilandstomat blev resultatet helt annorlunda.
Ty det blev tomater!
Fantastiskt smakstarka!

Varför odla annat än frilandstomater?

Svaret är enkelt. 
Kilopriset!

Vi konsumenter kan inget om kvalitet utan kan bara räkna på priset per vikt (eller volym)

Därför flyttar volymprodultionen till platser där detta fungerar bäst.
Ty sakta kommer kvalitetsproduktionen att bli det lokala jordbrukets signum.

5 kommentarer:

  1. Det finns några grödor som har ett värde som är svårt att köpa för pengar. Tidig nyskördad potatis som kokas omedelbart(inom en timme från skörd) innan sockret blir stärkelse.
    Nyskördad sparris.
    Nyplockade solvarma jordgubbar utan bekämpningsmedel som mognat fullt ut på plantan.
    Detsamma vad gäller tomater och faktum är att smaken utvecklas bättre i direkt solljus än bakom plast eller glas. Tyvärr får jag här i NV Värmland välja det näst bästa att odla bakom plast eller glas för annars blir det ingenting många år. Har dock i mitt lilla enkla plastväxthus ordnat så jag riktigt varma och soliga dagar kan rulla upp plasten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tanke med inlägget var nog att kvalitet inte är det samma som kvantitet.
      Och du försöker ju höja kvaliteten...

      Undrar om det går att plocka fram en tomatsort som passar dina behov hemmavid?!
      Borde gå genom att korsa flera sorter med likartade egenskaper...
      Och fröså de finaste tomaterna genom att spara fröna i tomaten.
      Och hålla på så och frilandsodla så gott det går....

      Radera
    2. Helt övertygad om att det går att få fram en sådan tomat. Det samt en majs som går att direktså här står på listan över vad som skall göras inom de närmsta åren. Studierna är redan igång. :-)

      Provodlar en mycket tidig majs i år, en flintcorn med mycket bred genetisk spridning. Med lite tur så kommer några plantor att hinna gå i mognad under de lokala förutsättningarna och kan sedan odlas vidare under nästa år. Vi får se om jag har sådan tur. Det är verkligen på marginalen.

      Sånt är skoj :-) Majsen heter förresten "CASCADE RUBY-GOLD"
      http://www.adaptiveseeds.com/product/flint-corn-cascade-ruby-gold

      Radera
    3. Helt övertygad om att det går att få fram en sådan tomat. Det samt en majs som går att direktså här står på listan över vad som skall göras inom de närmsta åren. Studierna är redan igång. :-)

      Provodlar en mycket tidig majs i år, en flintcorn med mycket bred genetisk spridning. Med lite tur så kommer några plantor att hinna gå i mognad under de lokala förutsättningarna och kan sedan odlas vidare under nästa år. Vi får se om jag har sådan tur. Det är verkligen på marginalen.

      Sånt är skoj :-) Majsen heter förresten "CASCADE RUBY-GOLD"
      http://www.adaptiveseeds.com/product/flint-corn-cascade-ruby-gold

      Radera
    4. Jag hade en majssort som hette Ashworth, från Runåbergs...
      Ett tag så var jag ensam om den, för Runåbergs kunde inte få fram dte...
      Du vet, EU s konstiga regelverk.
      Jag hade en påse från 1992 som jag lämnade till Cornu, för jag tyckte det vore kul om han fick fram något av så gammalt utsäde...
      Vi får se hur det gick...
      Jag hade några gamla kolvar, med de var döda...

      Det gäller ju att det inte är hybrider för så kan det ju slå snett...

      Själv är jag just nu inne på potatisspåret...
      Har fått tag på en röd sort som inte drabbades av bladmögel förra året.
      Så samodlarjag den med en vit sort och så får jag se om det blir "äpplen" ..
      Om de blommar på samma gång
      Osv...
      Skulle haft Blå Kongo, men hittade inga...
      Ty det skall vara starka färger!
      Gäller majsen också! Blått och rött!
      Cch tomater....

      Radera