17 maj 2014

Amerikansk jordbrukspolitik

Varför jag jag gång på gång tar upp amerikansk jordbrukspolitik på "farmarnivå" beror på att jag förr alltid fick höra från folk utanför lantbruket att "amerikanska bönder är ju inte subventionerade, varför skall då europeiska vara det"...
Fri konkurrens skall det vara...
Visst, så naivt. (Lika naivt som de flesta som vill till Bryssel nu... De har inte en aning om europeisk jordbrukspolitik. Det enda de kan är siffran - 40% av EU budget går till CAP - den gemensamma jordbrukspolitiken! Vilket är ett rött skynke.)
Men då jag inte visste hur amerikansk jordbrukspolitik var organiserad så kunde jag inte besvara frågan. Jag kunde inte försvara mig...
Så här är en dagsaktuell videosnutt om praktisk amerikansk jordbrukspolitik på "farmarnivå"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar