21 maj 2014

Dubbelt så skicklig för att nå hälften så långt

Män väljer inte alltid män! 

Ett exempel: Någon kanske minns Belgian Blå-historien. Redan 1993 införde Sveriges riksdag i stor enighet EU:s klassificeringssystem EUROP för slaktklassificering av nötkreatur. Där står till exempel att för att nå högsta klass ska nötkreatur ha uppnått den "genetiska förbättringen" dubbelmuskler - muskelhypertrofi. De ska ha "extremt svällande muskler".

När vi blev EU-medlemmar 1995 var det några som tog fasta på det och började importera sperma från den mest kända dubbelmusklade kreatursrasen i Europa, nämligen BBB - Bleu Blanc Belge - Belgisk Blå. Då kvicknade de som tagit beslutet om att införa EUROP-klassificeringen till och ville förbjuda användningen av BBB i Sverige. Och Jordbruksverket ändrade sina föreskrifter till att det som i EU:s klassificeringssystem kallades "genetisk förbättring" - ändrade SJV till "genetisk defekt".

Och så åtalade man spermaimportören Hagelgren vid Helsingborgs tingsrätt. SVT Dokumentärs Clary Jansson gjorde då en dokumentärfilm om detta och jag var litet bollplank åt henne, som jag även varit tidigare när hon gjorde filmen Mjölklinjen. BBB-filmen fick namnet Bullshit apropå Belgisk blå!

Nog om det, men jag var med vid Clary Janssons filmning vid rättegången i Helsingborg. På den tiden, med alltjämt naiv tilltro till och respekt för det svenska rättsväsendet hade jag klätt mig litet mer strikt än med" jeans och skinnjacka", det vill säga med kavaj, slips och "vattenkammad".

Nu till saken. Hagelgren hade valt en kvinnlig försvarsadvokat Lillemor W. Det var mängder med mediafolk samlade och jag talade med många av dem som flockats kring Hagelgren för att försöka förklara litet om klassificeringssystemet och genetiska förbättringar mm. Även Lillemor W fanns med kring Hagelgren, men alla fick för sig att det var jag som var Hagelgrens försvarsadvokat. Där ser man vad klädsel och fördomar kan göra. Ja, jag uttalade faktiskt en egen FÖR-dom då jag PRE-dikade att Hagelgren skulle vinna målet.

Att "döma hunden efter håren" - numera "döms hunden efter åren". Som det sas i fallet Anders Olsson på Tjörn, när han kallade på en veterinär som var 80 +. Veterinären ansågs för gammal, så mycket erfarenhet har ett "modernt samhälle" inte bruk av?

Jag talade i Helsingborg bl.a. med en känd journalist från lokal-TV, som jag tidigare sett ett och annat bra reportage av. När jag förklarade för honom varför jag ansåg att det inte gick att åtala Hagelgren o Nilsson blev han mycket upprörd och sa: Jag ger fan i vad lagen säger, jag ska göra allt vad som står i min makt för att bekämpa den där tjuren. 

Vad lärde jag av detta spektakel? Jo, lita inte på rättsväsendet och media, det finns alltför starka tendenser i dessa "branscher" att agera Politiskt Korrekt! Jag lärde mig mycket mer av det här fallet, men om jag skulle dra in det här så tar det aldrig slut.

När det inte gick att fälla dem med lagens hjälp (efter förhandsbesked från EG-domstolen - annars hade det nog gått) så stiftade LRF och slakterierna egen lag (en förvanskad variant av subsidiaritetsprincipen, enligt "den svenska modellen")  och vägrade att befatta sig med BBB i Sverige.

Samtidigt som detta pågick importerade en person "med goda kontakter" ("det är inget problem med djurskyddet bara man har goda kontakter", som det heter) en annan kreatursras med den "genetiska defekten"(?) - "genetiska förbättringen" (?) muskelhypertrofi - dubbelmuskler, nämligen Piemontese. Den är det aldrig någon som bråkat om och den tar slakterierna emot med öppna armar. BannBULLan gäller bara BBB.

Som sagt: Vem i hela världen kan man lita på?


HR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar