21 maj 2014

Skit som skit, eller

Hemgjord filbunke


En av de första praktikplatserna jag hade som dräng de sista åren på 1960-talet var hos en lantbrukare med radikala åsikter.
Han ansåg bland annat att man absolut inte skulle putsa betena för korna.
De rator runt komockorna som blev till högt obetat gräs var kornas (och naturens) eget sätt att hålla ordning.
Ordning på infektionstrycket.
Men den gängse uppfattningen var (och är) att betet skall putsas ner till lämplig gräshöjd och komockorna skall fördelas/spridas så att betesgräset är jämnt och snyggt överallt...

Kanske är det en kontraproduktiv åtgärd?

Själv har jag nu bara en hushållsko (för närvarande) som jag mjölkar och två kompisar till henne...
På en yta på sex-sju hektar.
Korna behöver aldrig fundera på huruvida de måste äta i närheten där de skiter....
Så för min del oroar jag mig inte för e-Coli eller EHEC....
Så jag dricker mjölk direkt från kon (ibland utan kylning, även om kall färsk mjölk är en delikatess och rena hälsodrycken, särskilt nu på sommaren med mycket CLA och andra nyttiga fettsyror)

Jag litar på mina vänner ute i "spenaten"....
Som alltid (http://www.ja.se/?p=44857&m=3433&pt=105)

http://www.thedairysite.com/news/45760/two-per-cent-of-cattle-could-be-supershedders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar