23 maj 2014

Varumärken i farozonen - TTIP

Ett av Europas främsta ambitioner inom EU -politiken har varit att skydda varumärken som Parmesanost. Parmesan har blivit ett kännetecken för en ost som kommer från en speciell plats, region.
Även om en identisk ost produceras på "andra sidan ån" så får den inte heta Parmesan.
Det finns ju en sådan ost. Den lagras i samma lagerhus och hanteras på nästan exakt samma sätt...
Detta har varit EUs ambition. Precis i det syfte som kännetecknar EU. En, i första hand, kommersiell union.

Men med euro-krisen sätts allt på huvud. EU hotas av dålig ekonomi. Och med TTIP, räddningsplankan, kan allt förändras. Det kommersiella kan dock bli EUs verkliga problem. Parmesan, och andra givna varumärken, kanske inte längre är så säkra, så skyddade...
Europa kanske stupar på eget grepp och blir en ekonomisk koloni under amerikanska storbolag...

I nedan länk beskrivs hur amerikanska intressen ifrågasätter allt som Bryssel kämpat med i årtionden! Varumärkesskydd av den typ som man i södra Europa ansett vara självklart, kanske inte är det med TTIP.

För svensk del finns det knappt inget sådant...
Möjligen Västerbottensost, eller Surströmming... Kalles Kaviar...

http://www.thedairysite.com/news/45762/use-trade-talks-to-address-protectionist-eu-dairy-measures

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar