2 juni 2014

Att "kacka i eget bo"

Jag gjorde ett kort försök som biodlare för några år sedan.
Givande.
Inte min grej....

Bin är alltför egensinniga för min smak. Fascinerande djur. Men ingår i en traditionell korporativ lantbrukskultur.
Alltså, inordnad i vår tanke på rationalitet. Styrning. Produktivitet.
I nedan länk försöker biodlare påstå att man sysslar med ekologisk verksamhet.....
http://www.atl.nu/synpunkten/vilken-utveckling-ska-vi-ha

Visst... Vad är då ekologisk produktion?
Kommersiell biodling är inte särskild ekologisk. Det är bara en kommersiell rubrik, ett marknadstrick. Högsta möjliga produktion per bisamhälle...
Att biodlarna, som grupp, själva skapat sina egna problem. Sitt eget helvete, Varroan, det är ingen som gärna vill erkänna. Men dessa moderna problem är just moderna. De fanns inte innan avkastningskraven per samhälle uppstod! Ett modernt påfund.

Om man vill gå en bit utanför dessa "moderna" påfund och verkligen agera ekologiskt så rekommenderar jag följande blog: http://småbruk.se

2 kommentarer:

  1. Uppskattar att du gillar min blogg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en mindre revolution du håller på med...

      Radera