24 juni 2014

Den irländska nötköttskrisen

En tanke kom upp när jag läser i nedan länk.
Berättelserna från 1930- talet, om hur det gick till när bönderna tog med några smågrisar till marknaden för att få loss litet pengar...
Och kom hem med fler i stället.
Det fanns inga köpare och en del hade inte råd att föda sina djur längre.
Ett "race to the bottom", skulle man kalla det idag...

De senaste årens turbulens inom svensk slakt tyder på att den svenska marknaden i allra högsta grad är inblandad i detta irländska drama med fallande priser, som man kan följa i flera artiklar i nedan länk.
Under våren har slakterinäringen i Sverige undergått stora förändringar - i det lilla.
Rykten går enormt...
Som även når mig, trots mitt "utanförskap", då jag inte har någon djurhållning längre..
Rykten som långa semesterstängningar på slakterierna, av olika något egendomliga anledningar.
Och annat...

Det finns ingen vettig anledning till det som sker vad jag kan finna på de webbsidor jag brukar läsa, men däremot får man en förklaring till händelserna i nedan länk.
Europeisk nötköttmarknad är i gungning sedan flera år tillbaka.
Priserna faller särskilt fort just nu.
Det kan vara orsaken till den nuvarande märkliga svenska situationen med ibland slaktköer/långa väntetider vid denna tid på året....

Undrar hur långt Eskils "kopeng" räcker?
Kanske det är för litet och försent....
Små köttdjursbesättningar fortsatta existens är nog helt beroende på ägarens intresse att driva det vidare som hobby.
Ty en hobby får kosta, till skillnad från en förvärvskälla...
http://www.agriland.ie/news/icmsa-says-beef-crisis-cost-farmers-e106-million/

1 kommentar:

  1. Berätta gärna om djävligheterna man får stå ut med som hobby-ko-hele.

    Det kanske är något att satsa på.

    SvaraRadera