27 november 2014

Mjölkens renässans

Äntligen har Coca-Cola gett sig in i mejeribranschen!
De skall sälja Milka-Cola.
Typisk svensk smaksatt mellanmjölk...
Till dubbelt pris.
I känd Coca-Cola-stil....
Dyr som tusan!
Underbart, kanon!
 
För svensk mejeriverksamhet är detta en återgång till en förkrigssituation.
Att dem amerikanska armens standardiseringskrav, den 3%- standardmjölken, som även blev svensk standard, nu äntligen får en utmaning på allvar.
Det var kanske väntat och kanske också typiskt att impulsen kommer från Coca-Cola.

Hur såg mjölkböndernas produktion ut före kriget? Inte var det många som hade kor som mjölkade 10 000 liter "standardmjölk" per år...
Det var 4 000 liter per år, med 5-6% fett och 4% protein....

Då mjölken nästan alltid har 2,5% mjölksocker, oavsett fett och proteinhalten så är en proteinrikare och fetare mjölk relativt sockerfattigare! Helt naturligt.
Jämfört med sockerbomben vanlig Coca-Cola är Milka-Colan rena hälsobomben.

Nu kommer den nya "Milka-Colan" att dra upp en ny standard - förhoppningsvis...
En bättre produkt till ett bättre pris - för bonden, för kon, för lantbruket, för naturen, för alla...
Nu gäller det att svenska mejerier hänger på trenden! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar