17 november 2014

Oatly vs LRF

När jag som ny mjölkbonde för trettio år sedan noterade en egendomlighet i mina barns skola, via en uppmärksam lärare - att barnen minskade sitt mjölkdrickande - så tog jag kontakt med ARLA. Där träffade jag en trevlig säljare som levererade en massa statistik. Obearbetad sådan...

Efter mycket knåpande kunde jag konstatera att lättmjölk var en katastrof som minskade mjölkdrickande med hälften! Jag var då förtroendevald och rapporterade till flera inom ARLA. Men mejerierna fortsatte att hålla lägre pris på lättmjölken till landets skolor i ytterligare fem år innan deras katastrofala taktik nått ledningen och gjort någon effekt.

En liknande situation sker nu. LRF Mjölk agerar som den byråkratiska betongklump de är...
Finns det något att tillägga?
Jo, lämna LRF!
Har inte LRF ändrat sig sedan 1983 utan agerar som vid starten 1932, så kan man nog inte förvänta några förändringar år 2014..

Oatly har noterat att Rysslandskrisen satt europeiskt lantbruk - och inte minst mjölkproduktionen - i en knipa. Dessutom skall njölkkvoterna upphöra till våren....
Detta rör om på marknaden och Oatly tar chansen. Och LRF Mjölk nappade...
Oatly drar nu upp en ful fisk på land....
Hoppas den stannar där och att mjölkbönderna frigör sig från denna kvarnsten som heter: LRF Mjölk.
(jag har blivit kallad "femtekolonnare" för dessa åsikter)

I nedan video ser vi Oatly reklam från 2012...
Ganska försynt. Men det är grej som han gjort själv...
Det borde LRF Mjölk kollat upp först! Att ge sig på en redan populär produkt!
Harakiri!




Oatlys egen TV-reklam:



Och... The Oatly Way



Och i engelsk variant:



Varför bråkar man inom LRF?

3 kommentarer:

  1. Det var en liten artikel om klagomål från spannmålsodlarna som tyckte att detta var en svensk produkt, så varför klaga från LRF....
    Alltså, havre odlas i Sverige och Oatley är en svensk produkt som det visas i den engelska reklamen....

    SvaraRadera
  2. I min naivitet tror jag att fjällkoaktivisterna borde starta en kampanj nu, påvisande fördelarna med dessa kor och deras mjölk.

    Vad är mjölk? När går mjölk från att vara komjölk till kinesisk vitfärgning eller havrevälling? Kan nog ändå vara dags att bena ut det, för att kunna komma framåt med "kvalitetsmjölk". Det är väl detta lrf framförallt missat, de kan inte i längden låtas är bulkvara är kvalitet. Tex. korv är ju inte bara korv utan en massa olika sorter.

    (Fast å andra sidan är det ju lilla bra att lägga sig ner och dö med dagens och morgondagens, regel och skattesystem :-!)

    Vill minnas att min far såg när de satte till något som påminde om vitfärg till minimjölken i Dingle eller var det var. De ville inte svara på frågan vad det var. (De hade någon visning, förmodligen förbjudet nu)

    SvaraRadera