12 november 2014

Så här efteråt

För tjugo år sedan stod jag på ett LRF- möte, som inbjuden föreläsare och berättade om cirkusen runt algblomningen till havs och beskyllningarna mot svenskt lantbruk i frågan.
Jag hade staplat upp hela problemet, som jag kände till det då, från de första teorierna på tidigt 1970- tal fram till den datum då jag stod inför mina kollegor och berättade om problemet.
I grunden var min berättelse inte om miljöfrågor utan om politisk kamp.
Om bondens rätt att odla eller att vara slav.
Vilket har varit bondens problem sedan jordbruket uppfanns för 8 000 - 10 000 år sedan...
Då en överklass uppstod som inte behövde deltaga i arbetet med jorden...
Idag handlar det om en urban befolkning som faktiskt är mer än hälften av världens befolkning!
När inser vi att det inte längre går att ställa krav på bönderna längre....?

I slutet på mitt prat på LRF - mötet, efter att presenterat allt mygel och inkompetens inom denna fråga - inte minst från LRFs sida - så hördes en kommentar:
"Har inte bönderna ställt till med något?"
Min reaktion blev fullständigt hysterisk...
Där sitter det en gubbe i kostym och flinar..
"Det är just den åsikten som gör att det går åt helvete med svenskt jordbruk"
Sa jag och pekade på honom...
(Han var en fd riksdagsman för moderaterna)

Enligt nedan artikel och kommentardebatt så går det åt helvete..
Eller egentligen redan gjort.

http://www.ja.se/Default.asp?p=46004&pt=105&m=3433

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar