10 december 2014

Dyrt, dyrare, dyrast

Man kan inte bara går förbi Kobebiffen..
Wagyu-kon.
Den japanska lantraskons internationella segertåg.
Finns det en svensk marknad?

En gång så slaktade jag en smällfet kviga av svensk lantras - Fjällras. Jag tyckte köttet blev väldigt fett. Marmorerat i stil med wagyudjur - Kobebiff - insåg jag när jag såg informationen om Kobe.....
En del uppfödare av fjälldjur har direktkontakter med restauranger, så marknaden finns!

I nedan länk finns också några prisuppgifter - för konsumenterna.
En filé för 14 000kr per kilo.... Ungefär..
(Det kvittar ju om jag räknar litet slarvigt, eller hur, priset är ganska rejält ändå)

http://www.rforster.com/index.php/articles/china-east-asia/australia/item/australian-breeders-keen-to-seize-international-wagyu-gene-distribution-initiative

3 kommentarer:

  1. I Sanda sade de att det borde heta Sandaya (Sandabiff) för de kommer från Sanda.

    Sanda är en liten stad, på endast 130000 innevånare vill jag minnas, inåt landet från Kobe sett. Namnet betyder tre risfält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt gott för övrigt och ser väl lite ut som ett Paisley mönster. Efter det har jag sett på magra, torra stekar med andra ögon.

      Som de sade i Origins filmen, vi satte åt fel bov - Fettet istället för sockret.

      Radera