9 januari 2015

Det hörde jag också

Kan någon som kan sprida den här artikeln!

"När dumheten kom till ...stan" av Lotta Gröning


När jag kom till Borås, som 12-åring fick jag inget gott intryck av staden och den mentalitet som rådde där och jag brukade på skämt kalla Borås för kulturskymningens huvudstad. Men nu har man tydligen försökt att rehabilitera sig genom att fylla stan med skulpturer. Bl.a. Pinocchio, han med den långa näsan, som blev längre för var gång han ljög. Jag vet inte vad det är tänkt att den statyn ska symbolisera, som har anspelning på Borås, jag kan bara ana! 

HR

3 kommentarer:

  1. Brukade irritera mig över benämningen Göteborg som motor i västra Götaland. Rätt på sitt vis, en motor är något som förbrukar energi och ger förhoppningsvis något tillbaka, beroende på vad som är kopplat till motorn...

    Västra Götaland kunde gott vara utan Göteborg. Då hade man inte kunnat gömma kris och avfolkning med statistik och fått en något så när enhetligt region. Tyvärr är de enda centra som "lever" i Sverige de som har andras skattepengar att förbruka: kommuncentra, högskolestäder, länscentra och Stockholm. Resten är skatteländer och avfolkning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tills de andras pengar är slut, som Thatcher sade. De bygder där pengarna nu är slut i är de där servicen, affärer, skolor, vård etc försvinner. Inga pengar ingen service.

      En kompis berättade en gång att en anledning till sovjets fall var att för stor andel av BNP gick till militära utgifter. Var andelen över tjugo procent blev försvaret en gökunge för resten av samhället. Detta bör gälla alla branscher, är ett kostnadsläge större än tjugo procent blir det en gökunge för de andra.Skatterna måste ner till nivån innan första världskriget är nog den bistra verkligheten. Annat är bara duttande. Men detta låter sig inte göras annat än under giljotinen, om ens då.

      Radera