21 februari 2015

Den svenska Mjölkkrisen

Problemen för den svenska mjölkproduktionen kan verka väldigt förvirrande för allmänheten. Och det är inte alls egendomligt. Budskapen är väldigt splittrade.

Dels sägs det att svenska mjölkbönder, det som kallas bregottfabriken, är en sörgårdsromantisk företeelse som skapar en unik produkt för det svenska folket.
Dels vill man få bort sörgårdsromantiken för att bättre platsa på världsmarknaden.

Hade jag inte varit såpass insatt i hur mjölk uppstår hade jag också blivit helt förvirrad.

Bregottfabriken/sörgårdsromantiken har varit ett politiskt mantra sedan 1980- talet.
Samtliga aktörer har via politik och olika lagar finslipat paragrafnätet runt djurägare i Sverige. En schizofren politik där importerade produkter framställdes som framtagna enligt svenska regler, då alla aktörer från ngo-organisationer, handeln, politiken till LRF tyckte systemet var elegant.
De som fick betala var mjölkbönderna.

Politiken, LRF och mejerierna uppmuntrade lantbruket till investeringar och storsatsningar.
Utan att någon egentligen gjort någon fullständig analys av förutsättningarna.
Politiskt, socialt, biologiskt eller ekonomiskt.
Mestadels var analyserna präglade av den som gjort analysen och egenintresset däri.
En korrekt omvärldsanalys för lantbrukarnas investeringar har aldrig funnits!

Nu avslöjas verkligheten.
De som satsar på storskalig bulkvaruproduktion klarar inte Bregottfabrikens krav.
De som klarar Bregottfabrikens krav klarar inte ekonomin.
Därför att alla har bedrivit ett önsketänkande!
Ett lågt pris kombinerat med detaljerade regler, alltså, den s.k Bregottfabriken.

Man har helt enkelt vant svenska konsumenter vid att alla mejeriprodukter skall vara billiga!
Extremt billiga! Trots svenska särregler, utöver ett extremt högt skattetryck på låga inkomster. (Vilket är helt avgörande i en riktig låglönebransch som internationellt lantbruk).

Nu spricker detta med Rysslandskrisen då överskottet inom EU blivit större än hanterbart.
Priserna på mejerivaror i butikerna rasar. Långt under fungerande lönsamhet. Men då man drivit denna dubbla upplysning - att regelverket och reklamen garanterar Bregottfabrikens existens - förutsätter allmänheten att Bregottfabriken verkligen finns. Trots produktpriser långt under möjliga nivåer.

Sanningen är att Bregottfabriken knappt inte finns.
De som få som verkligen har en Bregottabrik, enligt reklamens principer, kan inte överleva på detta utan realistisk prissättning.
Och industriell produktion klarar inte regelverket.

http://www.ja.se/?p=46806&m=3433&pt=105

2 kommentarer:

  1. Svensk mjölk borde inte säljas för att den är miljövänligare eller för att korna har det bättre. Svensk mjölk borde säljas för att den är godare. Prissättningen borde också följa den bättre kvaliteten och godare smak. Svenskar borde testa utländsk mjölk för att förstå vad de går miste om ifall det inte betala mer för mjölken.

    Dottern sa vid poolkanten att hon ville åka hem till Sverige nu eftersom Sverige har god mjölk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Riktig" svensk mjölk, som förr, kostar litet mer än vad vi är vana vid...
      Sådär dubbelt eller mer, för att det skall funka..

      Radera