10 februari 2015

Nya strider

När man läser nedan länk, debattartikeln om "instängda kor" så slås man av en undran..
Varför skriver man denna debattartikel?
Är det för att någon vill ändra på systemet?
Är det någon som stänga in kor i burar?
Eller ta ifrån korna deras möjligheter till terapibete....

Eller är det bara ett sätt för olika djurskyddsorganisationer att synas?

I artikeln sägs inget om djurens nuvarande situation utan om något luddigt önskemål av någon om att förändra miljön för mjölkkorna...
Var finns förslagen om det?
Vi har redan idag stora, för svensk tradition stora besättningar, som tycks klara nuvarande regler..

Eller är det "näringen" som fokuserar på detaljer? Och utan att inse att de senaste åren har djurskyddet i Sverige fokuserat på hästar, katter och hundar. Och icke på grisar och kor....
Att man därmed inte förstått att den nuvarande ekonomiska krisen inte kan avhjälpas med nya regler inom djurskydd utan att det bara är dra på sig "elden"....

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2623049-instangda-kor-raddar-inte-mjolkbonderna

7 kommentarer:

  1. det tycks ju vara just en djurskydds organisation som diktat ihop artikeln.
    så varför ens undra.

    SvaraRadera
  2. Roger Pettersson är ju en av Djurens Rätts innersta krets.
    På nätet kan man t.ex. hitta hans rapport "Djurfilosofi". Observera också att han var med och skrev djurskyddsutredningen...
    B-J B.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djurägarna Sverige skall ha årsmöte snart... Nyfiken?
      Du är välkommen.

      Radera
    2. Nu är jag ju inte så intresserad av att förbättra en lagstiftning eller tilämpning som jag vill avskaffa. Och inte har jag någonsin varit djurägare heller. Men djurägare är generellt väldigt förtjusta i djurskyddslagstiftning. Ska det någonsin bli någon förändring så lär den komma från folk som inte ser någon anledning för staten att syssla med sådant som Jordbruksverket sysslar med. Statsvetare eller jurister, kanske...
      När djurskyddsutredningen var aktuell tyckte jag ju att jag hade en egen utredning färdig. Jag trodde i min enfald att det var Eva Eriksson som satt och slet med den, så jag skickade ett ex av boken till henne. Sedan blev jag nog faktiskt lite besviken när jag såg att min bok inte refererades någonstans i utredningen. Ja, sedan insåg jag alltså att Roger Pettersson hade varit sekreterare för SOUn.
      B-J B.

      Radera
    3. Jo, det finns fler som inte är djurägare....
      Det hade varit roligt att resonera litet...

      Radera
  3. Var får man tag i din bok B-J B. ?

    SvaraRadera
  4. B-J Bjurling: Djuren och demokratin.
    Kan t.ex beställas från förlaget Books-on-demand. Själv beställde jag via Borås Studentbokhandel (billigast)!
    Sedan finns den ju på vissa bibliotek, som Borås, t. ex.
    B-J Bjurling

    SvaraRadera