15 mars 2015

Svenska bönder är nog tillräcklig kloka för att förstå

Det är nu vi ska marknadsföra våra svenska mervärden
(Land 2015-03-13)
För några dagar sedan såg jag programmet PLUS i TV där en av programledarna tog upp frågan om just ordet "expert" och det finns därför anledning att läsa sista raderna på debattartikeln hur de båda debattörerna undertecknar sitt inlägg.
Gunnela Ståhle, fd expert djuromsorg och livsmedelssäkerhet, LRF
Gunilla Ramberg, fd informatör LRF

I PLUS hade man följt ett ental travexperter i olika tidningar. Tidningar, om någon, måste väl informatörerna räknas till.Man hade gjort en undersökning av V75 under ett halvår, om jag inte minns fel, och resultatet kan knappast anses särskilt lysande. Till stor del låg det under 50 %.
Om jag inte minns fel yttrade sig någon från Aftonbladet med resultat långt under medel. Vi ser det på lång sikt, någon gång får vi in en storvinst, men den vinsten visade sig vara konsumerad i förväg på grund av tidigare förluster.
Jag tror inte jag behöver förklara ytterligare. Jag tror nämligen att svenska bönder är tillräckligt kloka att förstå vad jag menar.

Svenskt kött har på senare tid ökat något, vilket är bra, men siffrorna är luft. När stor livsmedelskedjor tar bort importköttet ökar naturligtvis det svenska köttet. Konsumenterna måste fortfarande ha något att äta.
Att verka på en fri marknad är inte detsamma som att verka på en stängd. Även konsumenterna på den stängda marknaden skall betala för köttet och dessa pengar kommer inte tomten med, utan från exporten av andra varor.
Låt oss jämföra med bilindustrin och gå tillbaka 1995 när vi gick med i EU. För det första kan vi ställa oss frågan hur säkra våra bilar var på den tiden och jämföras med dagens (som dessutom är både bensinsnålare och miljövänligare). Jag tror inte jag behöver förklara, jag tror bönderna är tillräckligt kloka för att förstå.

För det andra kan vi göra ytterligare en jämförelse. Svenska bilmärken i förhållande till utländska. Idag har vi bara Volvo, som numera knappast kan kallas för svenskt, ja, skall jag vara helt ärlig, rullar det väl fortfarande en och annan Saab.
Jag tror även att svenska bönder är tillräckligt kloka för att förstå vad jag menar med den jämförelsen.
På samma sätt som inom alla andra näringar på den inre marknaden har man i stort sätt uppställda minimiregler och de som lyckas är de som av egen kraft producerar över fastställa minimireglerna och sedan höjd ribban ett litet steg i taget av egen fri vilja.
Jag tror att även svenska bönder är tillräckligt kloka att förstå vad jag menar, jag skall dock förklara mig för att undvika missförstånd. 

Jag tror nämligen att det fungerar även på den animala sidan. Det ser verkligen mörkt ut för det svenska jordbruket och särskilt för den animala sektorn, men i mörkret finns alltid ett ljus, och så är fallet även för svenska bönder. Här kommer ett.
De båda debattörerna har också undertecknat med "före detta" (fd) och jag tror att svenska bönder är tillräckligt kloka att förstå vad jag menar, frågan är i stället om de båda debattörerna insett detta.

Ulf Pettersson
Mjölby

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar