22 april 2015

Svensk Fjällboskap

Egentligen är stockholmare underliga.
För exeptionellt nötkött har funnits i Sverige i "alla tider"...
Svensk Fjällboskqp. http://www.fjallko.se
Ett marmorerat nötkött som brukar bli väldigt mört...
Brukar, ja, jag har inget annat...
Så jag har inget att jämföra med...
Men jag vet att eftersom det är svenskt så det förslår så duger det inte...
Annat än i den politiska propagandan...

Det skall vara häftigare, mer exotiskt.

http://www.atl.nu/lantbruk/k-ttet-hyllat-som-exceptionell-r-vara

4 kommentarer:

  1. Nja,
    Det finns entusiaster som lanserar Rödkullan som ett exceptionellt kött.
    Men jag kan hålla med om att LRFsfären har en tendens att enbart villja fokusera på billig bulk.
    Jag tror att det bästa för Svenskt jordbruk hade varit om LRFs dominans försvann.
    Som det ser ut nu är vår enda möjligheten att ha kvar Svenskt jordbruk är om vi kan leverera mat, inom EU, till "fredagsmyset" eller till festen.
    Det man "snor ihop" mellan jobbet och barnens fritidsaktiviteter gör andra billigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skriver så har jag bara Fjälldjur...
      Rödkullan lanseras som ett utmärkt köttdjur och det är jättebra.
      Kunde man även fundera på att studera marmoreringen mer i detalj så kunde man jomma långt...
      Tyvärr hänger det på några få entusiaster, igen..
      Då generationsskiftet är på gång bland uppfödarna då de som startade kampen om att återfå Rödkullan som ras, nu börjar nå pensionen...

      Radera
    2. Jag antar att eftersom fjällkon främst har ansetts som en mjökko har kött kvalitén förbisetts.
      Som köttras gissar jag att fjällisen borde vara bättre än Highland.

      Nu har jag ingen vidare personlig erfarenhet av fjällkon men jag har hört att den är en väldigt människokär ras, det om något borde vara en fördel i ett extensivt system.

      Radera
  2. Fjällkon har även en unikt bra mjölk vad gäller osttillverkning. Det är faktiskt en ko framtagen i en av världens extremaste mejerikulturer.

    SvaraRadera