6 maj 2015

ARLA BIG MILK

En gång på tidigt 1980-tal, när mina barn gick i småskolan, så berättade deras lärare något intressant.
Han hade noterat att när skolan gick över till lättmjölk, så hände något.
I den lilla byskolan var läraren observant. Han hade noterat att tidigare var det bara några elever i hela skolan som inte drack mjölk, men när lättmjölken tog över så var det en till två elever vid varje bord som inte drack mjölk...
En intressant iakttagelse. Så jag tog kontakt med ARLA, då jag vid det tillfället var mjölkleverantör till ARLA.
Man hade då knappt ingen statistik över konsumtionen i skolorna, men då Livsmedelsverket ansåg att lättmjölken var bättre än standardmjölken, genom sin lägre fetthalt, så subventionerade ARLA lättmjölken till skolorna......

Jag fick god hjälp av en säljare på ARLA i Halmstad. Han ordnade statistik för första halvåret 1982. Det första året man hade följt upp försäljningen alls.
Ett antal kommuner på västkusten, deras konsumtion av mjölk och sorts mjölk och antal elever.
Summa 50 000 elever och deras mjölkkonsumtion.
Att sitta och knåpa med en minikalkylator, som var enda möjligheten 1982, kan man ju tänka var ett huvudbry. Men efter mången möda och vånda fick jag ett resultat som stämde ganska bra med den observation som läraren hade gjort. Fast då med 50 000 barn som underlag.

Resultatet visade att skillnaden mellan en "lättmjölkskommun" och en "standardmjölkskommun" var avsevärd.
I en "lättmjölkskommun" drack barnen bara hälften så mycket mjölk som i en "standardmjölkskommun"....
I skolan.
Man kan befara att de slutade dricka mjölk överhuvudtaget med en sådan politik i skolan. Och ett sådant stolpskott till marknadspolitik från ARLA!

Nåväl. Jag levererade mina uträkningar till medlemsavdelningen på ARLA och till den behjälpliga säljaren. Sedan blev det tyst.
Jag flyttade till en annan gård och bytte mejeri. Och sedan hörde jag aldrig av detta något mer...
Utom berättelser att säljaren utnyttjade mina siffror för intern diskussion inom ARLA, vilket var glädjande.
Men ARLA slutade inte att subventionera lättmjölken till skolorna förrän efter fem år...
Någon gång de sista åren på 1980- talet.

Nu gör man ett nytt försök. I UK.
Men det är litet annorlunda upplagt...
Inte så mycket i DDR-anda, och Livsmedelsverkets policy.
Utan förhoppningsvis mer modernt och till allas nytta och glädje.

http://mejeriteknisktforum.org/2015/04/arla-big-milk-sarskilt-for-barn-i-uk/
http://www.arla.com/en-gb/our-brands/arla-big-milk/

Man kan notera att "lättmjölkskommunerna" var Centerstyrda och "standardmjölkskommunrrna" var Sossestyrda!

10 kommentarer:

  1. Vi köpte mjölken från grannen.
    jag kommer fortfarande ihåg att mjölken smakade olika beroende på var korna betade.
    För mycket klöver i betet och mjölken smakade inte så gott.

    I skolan gällde röd mjölk för mig, detta var just tidigt 80 tal.
    Jag misstänker att mejerierna vill sälja lättmjölk, de spär, på ett sätt, ut mjölken.
    De får ut mer ost, yoghurt och smör om folket dricker lättmjölk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du slutade inte att dricka mjölk då....?
      Som risken var när man presenterar en tråkig produkt....

      Radera
    2. Vi hade röd mjölk.
      Lättmjölk ar aldrig varit ett alternativ för mig, jag dricker hellre vatten.

      Radera
    3. Har du druckit opasoriserad mjölk? Då borde du väl vara död, det skall ju vara så farligt, finns till och med någon lag emot det.

      Radera
    4. Så länge jag jobbade på mjölkgårdar som dräng, plus när jag hade egna kor....
      Så där 35 år...
      För min del.

      Radera
    5. @kgb35,
      Ha, opastöriserad blir man frisk av, inga allergier här inte.
      jag drack massor, från jag var spädbarn tills jag fyllde 18.

      Radera
    6. @kgb35,
      Ha, opastöriserad blir man frisk av, inga allergier här inte.
      jag drack massor, från jag var spädbarn tills jag fyllde 18.

      Radera
    7. @kgb35,
      Ha, opastöriserad blir man frisk av, inga allergier här inte.
      jag drack massor, från jag var spädbarn tills jag fyllde 18.

      Radera
  2. "Big milk"!?!
    Ja, det var väl kanske helt väntat, efter fusionen med "Det Galaktiske Imperium" och Darth Vader för tre år sedan...

    En annan aspekt på saken är ju att emv-mjölk ibland är högpastöriserad, vilket innebär en bismak som inte är så angenäm för den som är van vid lågpastöriserad mjölk. Jag köpte häromdagen emv-mjölk på konsum som definitivt smakade kokt, utan att det någonstans på förpackningen framgick hur den behandlats.
    B-J B.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man känner skillnad mellan Arlas och Falköpingsmjölken...

      Radera