30 maj 2015

Exporten är räddningen

Ibland blir man inte riktigt klok på vad politiken har för planer och hur politiker uppfattar tillvaron.
Minister Bucht har ändå preciserat hur han tänker. Som jag uppfattar det...
Att vi som vanligt skall exportera oss ur problemen.
Det innebär att det finns inte plats för det lilla jordbruket.
Vad det nu är...?

Förresten, har vi annat än små jordbruk i Sverige?
Då borde väl inte en exportsatsning vara meningsfull utan några nya åtgärder...?
Eller har minister Bucht i tanke att låta bolagisera svenskt lantbruk?
Att sälja ut de bästa enheterna för att skapa "ekonomiskt bärkraftiga enheter" ägda av storkapitalet..
Ungefär som skogen i norra Sverige...
Där bolagiseringen (baggböleriet) avfolkade landsbygden rejält (och för gott)!

http://www.atl.nu/arbetsliv/fler-attach-er-ska-s-lja-svensk-mat-och-skog

Nu skall vi inte tro att detta är någon unik svensk tanke.
Det är enbart en trend i tiden. Som alltid i politiken.
I vissa länder blir det än mer extremt framöver....
Som Ukraina. Skulle jag tro.
Landgrabbing är tidens melodi....

http://www.globalpost.com/article/6560973/2015/05/26/ukrainian-agro-businesses-urge-govt-lift-ban-farmland-sales

6 kommentarer:

  1. Ja en sorts export kan du tjäna pengar på. Jag börjar med att berätta om en upplevelse när barnen var små.

    Vi hade bilat till Italien och jag hade precis innan kommit hem från USA där jag behövde använda mitt betalkort en hel del. Lämnade in reseräkning men tydligen var det semestertid på ekonomisidan så plötsligt kunde jag inte ta ut så mycket kontanter jag ville på en bank. Försök med lite mindre sa banktjänstemannen och det gick. Vi reste hemåt och funderade på billiga möjliga sätt att övernatta. I Tyskland såg vi en skylt om övernatta på bondgård. Vi sov i ett rum nära korna och det luktade lite annorlunda än vanliga hotell. På morgon väcktes vi av råmande och galande lite senare fick barnen mer direktkontakt med djuren på gården. Vilken lycka för barnen och inte kostade det mycket heller.

    Hyrde ut veckovis till turister tre lägenheter i värmländsk vildmark under ett antal år och det fungerade bra tack vare att mina föräldrar levde i ett hus nära och kunde lämna och ta emot nycklar. När de dog sålde jag husen på export som jag kallar det eftersom det var tyskar som köpte till ett pris som var över mäklares liknade hus och både köpare och säljare var mycket nöjda.

    Många småbönder kunde hyra ut på samma sätt om de har något möjligt utrymme. Sälja hus är något annat - var försiktig jag vill ha er kvar som en säkerhet vid kriser. Köper gärna billigaste produkter men gör ett undantag för livsmedel där jag försöker köpa svenskt.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, typ det gör de flesta bönder redan.
      Men det räcker inte
      Alternativt ser de att det är bättre att satsa på det och dra ner på lantbruket i stället.

      Radera
    2. Nanotec, räckte uthyrningsinkomsterna till underhåll av fastigheterna, avtalsenlig lön och skälig vinst? Kort sagt gick det långsiktigt att leva på dem?

      Radera
  2. Tror att Bucht har dåliga kunskaper, men han måste ju säga något.
    Så då har någon floskelkrämare sagt att export låter bra.
    Dessutom slipper ARLA och skogsbolagen betala för att marknadsföra sig i Asien.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera