31 maj 2015

Frågan uppstår

Man undrar allt litet varför ATL publicerar en artikel som den i nedan länk...
Är det för att berätta att det behövs mer mat och fler bönder?
Eller är det för att berätta att matpriserna måste ner för att de fattigaste 800 miljonerna människor i världen skall kunna köpa sin mat?
(Och att därför kommer jordbrukets produkter att falla i pris även i fortsättningen..)
Eller att vi faktiskt har en produktion i världen som täcker ytterligare tre miljarder människors behov och det är enbart en distributionsfråga...
(Och därför kommer jordbrukets produkter att falla i pris även i fortsättningen...)
Eller är det en försynt uppmaning till landets bönder att skaffa sig ett annat jobb?

http://www.atl.nu/lantbruk/800-miljoner-i-v-rlden-g-r-hungriga

4 kommentarer:

  1. Ja, snarast det sista, kanske...
    Vad sista repliken säger, är ju att de som fortfarande svälter gör det pga fattigdom, inte livsmedelsbrist, och så har det förstås alltid varit sedan penningekonomin ersatte naturahushållningen.
    Det kan tyckas som självklarheter, men så fort någon lantbrukare får för sig att byta livsmedelsgrödor mot energigrödor så dyker det alltid upp beskäftiga malthusianer som hävdar att han därmed störtar de fattigaste i svält. Det tycks vara en mental blockering som drabbat mycket stora delar av främst Marit P-generationen. Men det fungerar ju inte så och det är banne mig inte lantbrukarnas helt egna ansvar att avskaffa fattigdomen i världen. Fattigdomen avskaffas inte genom att lantbrukarna arbetar gratis eller skänker bort spannmål!
    Men några prisökningar lär inte vara att vänta på någon av marknaderna.
    B-J B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att ju fler som lämnar landsbygden och det småskaliga jordbruket, desto fler som kräver billig mat.
      För ett antal år sedan sålde Arla subventionerad mjölkpulver till Jamaica, om någon minns, och vi hade då ett mjölkpris på 2,50 ungefär, medan bonden på Jamaica behövde 7 kr för att kunna existera.. Därmed var valet lätt för stadsborna i Jamaica....

      Radera
    2. Processen blir att politiken tvingas använda subventioner till agrobolagen för att garantera folket "bröd och skådespel"....
      Att vara politiker framöver blir detsamma som att vara politiker i en kommunal nämnd. Man har inget att bestämma över utan måste administrera regler uppifrån beslutade och gör man inte det så är man juridiskt ansvarig. Den enda nämnd man kan vara med i blir då kulturnämnden... Samma fenomen gäller på nationell nivå! Fast hur många inser det?

      Radera
  2. Hej, jag är Rasheeda Muhammad från Indonesien, och jag vill ta tillfället i akt att för-varna alla här för att se upp för alla lån långivare som utgör vara riktiga. De är alla bedrägerier och falska och deras avsikt är att slita dig av dina surt förvärvade pengar. Jag har fallit offer för dessa lån företag, men ingen kunde ge mig lånet Jag söker tills jag kom över Mrs Amanda Amanda Loan Firm. Hon erbjöd mig ett lån till ett överkomligt ränta på 2% med bara några formaliteter och krav.
    Efter träffade jag företagets villkor var min lånebeloppet på $ 100.000 godkänd och till min stora förvåning var det överföras till mitt bankkonto på mindre än 24 timmar.
    Du kan kontakta Mrs Amanda genom hennes e amandaloan@qualityservice.com eller amandarichardson686@gmail.com och du kan även kontakta mig på min e-post rasheedamuhammad10@gmail.com jag bara vittna om Mrs Amanda god vilja och hjälp hon framförde till mig och min familj och jag också vill att du ska vara en mottagare av hennes lån erbjudande. Tack

    SvaraRadera