8 maj 2015

Konsten i hur man mjölkar en ko

Då var det dax igen.
Frågan om "hur man mjölkar en ko"...
Ingen ställer sig frågan om man har råd att mjölka en ko!
För alla på planeten vet hur man gör för att mjölka en ko.
Utom svenskarna....

Som jag haft uppe tidigare finns det små besättningar ute i världen på så där 39 000 kor på ett ställe. Alltså fler än en besättning som har 39 000 kor på ett ställe...
Medan vi här hemma tycker det är kul att se "kosläpp"...

Vad är ett "kosläpp"?
Det är den dagen då korna släpps ut efter en lång vinters mörker, ut i naturen och sol, regn och grönt gräs. Underbart. Det tycker nog ägaren också.. Om han hinner tänka så långt...
För omedelbart måste andra aktiviteter sättas igång.
För mig, när jag var mjölkproducent/mjölkbonde, med mina 35-45 kor, så var det årets dag, när jag kunde släppa ut korna.
För att både korna och jag var innerligt trötta på stallmiljön.
Så nog blev det ett väldigt sprattlande, en halv timma, sedan ville korna in igen.
Deras kondition var usel...
Men det var innan jag hade kor som var skapta för den nordiska miljön.

När jag bytte till fjällkor, 1990, så släppte jag också ut korna som förut..
Men fjällkorna hoppade inte som galna...
De tog ett par steg ut ur lagårn, stannade och studerade omgivningen...
De yngre kunde göra några hopp, köra skallen i sidan på någon gammal antagonist, ("för gammal ost") och sedan gick de lugnt på betesmarken (7-8 hektar) och testade gräset, kollade staketen och annan väsentliga detaljer.
Några inkompetenta hysteriska utfall som dagens hjärndöda "robotkor" var inte aktuellt...
Fast det är logiskt med en historia på fem- sex tusen år i nordiskt jordbruk, att det finns genetiska skillnader mellan de gamla nordiska korna och dagens industrikor.

Vid ett årsmöte i Svensk Fjällrasavel, på tidigt 1990-tal berättades det om hur korna gjorde förr...
När man då i mitten av maj släppte korna för att ta sig till fäboden som låg ett par mil bort - sprang - korna hela vägen självmant till fäboden (för de kunde vägen) och stannade inte innan de kommit fram...
Det gällde då för fäbodfolket att orka hänga med korna....

Jag berättar denna historia, därför att det är troligen helt sant.
Även om mina fjällkor aldrig behövde springa någonstans, utan betesmarken var direkt utanför lagårn...
Deras grundmurade kondition kunde ingen stillsam lagårdsvistelse förstöra.
Efter tusentals år av anpassning....

Men det hjälper inte idag.
Då vi har för oss att vi alla skall "mjölka kor på samma sätt i hela världen", det som kallas industriell produktion.
Utom i Sverige, där vill man ha kvar "sörgårddrömmen", som inte längre är möjlig med de ekonomiska förutsättningarna som finns idag.
Kosläppet är enbart en marknadsföringsdetalj som blivit en litet "skott i foten" då man inte kan förklara för omgivningen att villkoren för svenskt jordbruket är punkterade av främst ekonomiska orsaker....
Idag finns det 4 000 mjölkproducenter som alla har för dålig lönsamhet.
Om något år kan inte dessa finnas kvar...
Oavsett lagar om "kosläpp" eller ej.

I nedan länk från debatten i SVT diskuterar man kosläpp istället för ekonomi.
Hur man mjölkar en ko, istället för om man har råd att mjölka en ko...
Vilket åtminstone koägaren borde fråga sig...

http://www.svtplay.se/video/2891308/debatt/debatt-sasong-14-debatt-14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar