14 juni 2015

SweTree Technologies

 
Jag mår riktigt illa och grips av panik när jag läser om detta företag med sina övergrepp mot naturen. Mot basen för vårt liv på jorden! Tanklöst, hänsynslöst!! Utsätts vi inte alla för mord när våra naturliga förutsättningar förstörs?  
De svenska skogsbolagen och forskningen bildar en triangel med detta kemibolag som också hänger ihop med tyska BASF (BASF, föredetta Badische Anilin- & Sodafabrik, är efter marknadskapitalisering världens största kemikoncern, enligt Wikipedia). 
Skogsgenetikprofessorn Stefan Jansson från Umeå forskar alltså inom denna "kapitalistiska triangel". Han instruerade oss, ett fyrtiotal offentligt inbjudna, om genmodifieringen i Våxtorp i onsdags.  
 
Vid kvällens avslutning när vi till sist stod ute på fältet och professorn fortsatte förklara SLUs forskning för oss, la Laholms kommunekolog  sin arm om mig och undrade moderligt  "Susanne, känner du dig lugnare nu?" Nej, svarade jag henne bestämt, inte ett dugg. 
Hade inte tid att fördjupa mig, chauffören väntade. 
"Sverige är det enda landet där genmanipulerade träd/plantor får vara i fred och växa till sig", sa professorn med stolthet i rösten. "Ush, det borde jag kanske inte ha sagt, menade han direkt därefter, en aning mindre självsäker.    
   /S.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar