19 juli 2015

En sommarhälsning

DEN AV LÄNSSTYRELSEN PÅHITTADE "TVÄRVILLKORSAVVIKELSEN"

I lagstiftningen, både i svensk och gemenskapsrätt, finns inget som heter "tvärvillkorsavvikelse." Detta är ett svenskt påhitt från i första hand djurskyddskontrollanterna.
I gemenskapsrätten heter det "tvärvillkorsöverträdelse", d.v.s. en fastställd lagöverträdelse av bestämmelserna i djurskyddslagen och som således skall fastställas av rättsväsendet och inte djurskyddsinspektören.
Om jag från början har bestämt mig för att åka bil från punkten A till punkten B har jag gjort upp en färdplan för färden.
Om jag nu under resan har fått för mig att göra en avstickare till punkten C som ligger någon mil från min färdväg gör jag en avvikelse från färdplanen, men jag är naturligtvis fortfarande laglydig om jag nu inte råkar köra för fort. Det har ingen större betydelse var fortkörningen äger rum.
Antingen får jag erkänna och godta en ordningsbot som kan överklagas till tingsrätten eller också nekar jag från början och det får bli en vanlig rättegång om frågan.
Nu kan man naturligtvis råka ut för ännu värre saker. Tänk bara om polisen är falsk och att han förser mig med ett inbetalningskort med hans eget postgironummer. Då har man helt enkelt blivit blåst.
Behöver jag skriva mer, nej jag tror inte det, de flesta förstår säkert vad jag menar.
Sommarhälsningar
Ulf Pettersson
Mjölby

1 kommentar:

  1. Undra på att inspektörerna tycker de är bättre än domarna!

    SvaraRadera