11 september 2015

Kör så det ryker

ARLA har känt av kritiken och satsar på att ta över än mer av den svenska marknaden.
Nu skall andra mejerier få känna ARLAs styrka.
Månde bäva de som försöker utmana ARLA!
De olika försök som görs lokalt....

Hela frågan påminner mig om mitt lilla resonemang med ALMI en gång...
"Jag funderar på att starta eget mejeri. Vad tror du om det?"
"Fundera inte på det. ARLA kan slå ut dig över en natt då Sverige är genomreglerat!"

Jaså, tänkte jag.....
Och skaffade mig ett "riktigt jobb".

http://www.atl.nu/lantbruk/hantoft-tror-inte-p-politisk-l-sning-f-r-mj-lken

Frågan är om nuvarande system blir den svenska mejerimarknadens undergång.
För just de brister som påpekas i nedan länk är väldigt tydliga i Sverige.

http://capreform.eu/some-thoughts-on-the-european-milk-crisis/

3 kommentarer:

  1. Hittills har ARLA fått som de velat av politikerna.
    Men nu verkar ARLA vara irriterade på politikernas velande.
    Jag tror snarare att ARLA kommer att avveckla sin verksamhet på sikt här.

    SvaraRadera
  2. Från andra sidan Atlanten, kycklinguppfödare och Big Corp.
    https://www.youtube.com/watch?v=X9wHzt6gBgI
    Tystnadsplikt i kontrakt, Freedom of Speech hindrat av repressalierisken. Samtidigt är det oerhört hemligt vad TTIP och TPP kommer att innebära, men flera förhandlare sköter båda förhandlingarna parallellt. Jag tror frihet, blir något annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo...
      I Sverige kommer myndigheterna att samarbeta med bolagen och hålla efter svenska snapphanar...

      Radera