4 september 2015

Medeltida system är kanske framtiden

När den förra krisen inom mjölken var, då, i början av 1990- talet, då gjorde jag en kraftig förändring.
Jag var ändå "pantad"...
Så varför inte göra något helt avvikande.
Jag skaffade fjällkor och mjölkade mina djur som på medeltiden.
Många bönder skötte sina kor även i början av 1990- talet på samma sätt som på medeltiden.
Fast det var inte populärt hos mejerierna, då det gav en puckel av mjölkinvägning mitt på sommaren. Något som man ville ha väck genom krav på jämt inflöde av mjölk året om...
Vilket i sin tur var industrins villkor. Om vi nu skall ha ett industrijordbruk.

Men med världsmarknadspriser på mjölken så fanns det bara en väg att gå!
Att närma sig naturen mer!
Att driva jordbruk på medeltida sätt.
Med fjällkor, blev min tanke och köpte in djur under två år. Så 1992 var hela besättningen konverterad till fjällkor, från Holstein. (Och jag idiotförklarad)
Produktionen var helt baserad på bete! (Vilket jag berättat om i min bok.)

Något år senare (1997) träffade jag lantbrukare Bengt Johansson från Köinge då vi blev medlemmar i samma förening, NOrdBruk.
Han hade tappat intresset för sin högproducerande mjölkproduktion och tyckte att mina tokiga idéer stämde med hans erfarenheter inom lantbruket från förr i Halland.
Och anpassade mina extrema idéer till sin egen verksamhet på ett mer pragmatiskt sätt...
Och har sedan dess tjänat pengar.
Sonen Martin tog över driften och har utvecklat systemet på ett än mer effektivt sätt.
Och som blivit uppmärksammat även i gammelmedia.

http://www.expressen.se/ledare/tommy-hammarstrom/samre-djurvard-kan-inte-radda-bonderna/

2 kommentarer:

  1. Intressant, tycker det är en hel del bondfångeri i alls dessa investeringar bönder tubbas att göra.

    Sedan kan man undra varför böndernas fackförbund accepterar att mjölk handlas för pulverpris. Låt då mejeriet handla pulver till mjölken istället.

    SvaraRadera
  2. Tänkvärt, men å andra sidan, har man inget behov av att köpa in en massa varor behöver man inte sälja så förtvivlat mycket heller.
    Lite som när någon säger att Sverige har ett stort exportbehov, vad de utelämnar är, eftersom vi har ett stort importbehov.

    SvaraRadera