30 oktober 2015

Gamla kor

Länsstyrelsernas tolkning av Djurskyddslagen är: Gamla djur skall avlivas.

Så tycks det inte vara på Irland.
http://vetclinics.in/index.php/2015/10/11/oldest-cow-in-the-world-49-years-old-with-39-calvings-guinness-world-record/
Kan det bero på att jag själv börjar bli till åren då jag tycker mig ha läst detta tidigare, men inte minns exakt när och var...
Skall jag ta detta som ett tecken i tiden?
Att man på Irland har en annan syn på "gammalt"....

Vad jag däremot minns är att man från Irland införskaffade några pinnar svensk Fjällrassperma för att mota en hotande inavel i denna numerärt lilla ras.
Ett par hundra djur, som det är nu, är dock inte mycket sämre än svensk Fjällras.
Fast svenska politiker har ju så mycket annat "kultur" att stödja, så en svensk lantras som har  historiska kontakter med Irland sedan vikingatid är naturligtvis av kulturellt ringa intresse...
Stöden till svenska lantraser, som Fjällrasen, drogs in av "Alliansen", men var ändå marginella jämfört med våra grannar. Finland har en bevarandestöd som är fyra gånger högre...
Ändå ingår detta moment i den gemensamma EU-politiken, som ju är så viktig.
(Språket i filmen är nog gaeliska)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar