4 november 2015

Lättmjölken - mjölkböndernas harakiri

Möjligen att jag har nämnt denna händelse tidigare.
Om lättmjölken....
Men med anledning av nedan länk så måste jag upprepa mig.

När jag började som mjölkbonde, 1982, fick jag ett tips från en lärare på skolan i byn. Att han sett hur barnen slutade att dricka mjölk när skolan presenterade lättmjölk istället för standardmjölk till eleverna...
Jag tog då kontakt med en säljare på ARLA och fick tillgång till en massa försäljningsuppgifter.
Angående runt 50 000 elever i ett antal västsvenska kommuner, från våren 1982. Det första år som ARLA hade full koll på försäljningen, enligt honom.
Efter mycket knåpande på en miniräknare (persondator fanns inte ens i sinnesvärlden) så kom jag fram till ett resultat som stämde med lärarens observationer.

Presenterade man enbart lättmjölk till barnen så drack de bara hälften så mycket mjölk jämfört med att bli presenterade standardmjölk!
En katastrofal information, enligt mig som leverantör till ARLA.
Jag informerade alla inom ARLA som jag hade kontakt med....
Sedan flyttade jag och bytte därmed mejeri....

Nåväl, fem år senare hörde jag att ARLA hade slutat att SUBVENTIONERA lättmjölken till skolorna...!!??
Herregud....
Efter fem år...
Att mejeribranschen är tokig kan ju vem som helst inse efter ett sådant kommersiellt harakiri!

Har något hänt sedan dess?
http://www.viforaldrar.se/faktabanken/mat/21-fragor-och-svar-om-mjol

Sedan kan man lägga till LRF Mjölk och deras katastrofala beslut att öppet angripa Oatley, som faktiskt använt sig av det "Svenska" som försäljningsargument... (Svensk havre)
Tills LRF Mjölk blandade sig i detta...
Katastrof på katastrof...
Harakiri, ständigt.
http://www.lantbruk.com/lantbruk/oatlys-vd-mjolklobbyn-litar-pa-egen-forskning

3 kommentarer:

  1. Skriv också om varför det blir så här. Skriv om orsakssambanden och vilka intressen som styr dessa antisvenska av staten stöttade organisationer.

    SvaraRadera
  2. ARLA måste stämma läraren för falsk forskning. Även om fallet är preskriberat är det viktigt att få medieuppmärksamhet på de desinformationskällor som finns runt om i riket. Annars riskerar fantasibygget att krackelera.

    Kan jag ge några lugnande ord. Oatlydrycker och mjölkprodukter kan leva sida vid sida. De har olika näringsinnehåll och därmed kan man prångla ut dubbelt så mycket föda till crossfitnessatleter (som nu äter kvarg), bodybuildare, styrkelyftare, friidrottare, fotbollsproffs (ring Zlatan) och alla andra som söker en "edge" gentemot sina konkurrenter.

    Mjölkbranschen fruktar konkurrens, för man känner inte konsumenternas mekanismer. Mjölkprodukter är ett medel för en vacker fysik, smartare hjärna, coolare digitala produkter, nya paddspel. På samma sätt associerar man havreprodukter till detta. Havegrynsgröt innehåller zink som bidrar till testoproduktionen. Fett behövs för testoproduktionen, sedan är frågan om mjölkfett hjälper här eller inte. Vad säger oberoende forskare?

    SvaraRadera
  3. Vad ska man överhuvudtaget med mellanmjölk till? Det framgår aldrig att det normalt inte behövs D-vitaminberikning av "riktig mjölk", den röda, vilket däremot måste till i den mjölk där man tar bort fettet - mellamjölk. Därför tror folk att det är bättre att dricka mellanmjölk då de alltså tror att röd mjölk saknar D-vitamin eller har underskott på D-vitamin. I början av 1990-talet när fettskräcken var som störst drev Arla en annonskampanj för att få folk att dricka minimjölk. Annonskampanjen hade den något slanka modellen Emma Sjöberg (numera Wiklund) dom kuttersmycke. I texten under länken ovan står följande att läsa om Europas massajer, den sydskandinaviska "ursprungsbefolkningen" (den andra, eller första, är samerna): "Om vi i Norden inte hade börjat stalla kor och tagit tillvara komjölken hade vi haft svårt att överleva. Globalt sett hör det till ovanligheterna att kunna bryta ner laktos i vuxen ålder, men de flesta på norra halvklotet har genen som gör det möjligt."

    SvaraRadera